Inhoud
Sessie 1 De bril van de ouders +jij en de ouders
Wat maken ouders van (hoog)begaafde kinderen mee? Theorie onder meer aan de hand van de enquête van BlinQ onder ouders van (hoog)begaafde kinderen.
Met welke bril kijkt een ouder naar zijn kind? En met welke bril kijk jij? Wat maakt dat het soms moeilijk gaat in de communicatie met deze groep ouders. Welke aspecten hebben daar invloed op? Wat doet mogelijk voorgaand (school)trauma bij het kind en bij de ouders?
Sessie 2 Rollen en verantwoordelijkheden van ouders en beroepskrachten
We gaan de diepte in rond de pedagogische driehoek. Wat is de rol van ouders? En wat is jouw rol als beroepskracht? En die van het kind? Rollen, taken en verantwoordelijkheden komen aan bod. Wat betekent dat voor het contact met ouders? Waar houd je dan rekening mee? Neem je de opvoedvisie van ouders mee? Hoe? Zit er een grens aan jouw mogelijkheden? Met een beeldende werkvorm onderzoeken we al deze vragen.
Sessie 3 Toepassing en Casusbesprekingen
Naar de praktijk. Hoe verloopt bij jou de communicatie met ouders? We oefenen communicatievaardigheden. Daarnaast werken we één of meerdere van de ingebrachte casussen uit, met gebruikmaking van het geleerde uit de training voor optimale transfer naar de werkvloer.
Doelgroep
Leerkrachten, intern begeleiders, begeleiders/ adviseurs passend onderwijs werkzaam in het PO in Amsterdam en Diemen
Inschrijving gebeurt per individuele deelnemer via het formulier hier onderin.
Data & vorm
Live training.
- Woensdag 24 januari 2024, 15:00-17:00
- Woensdag 7 februari 2024, 15:00-17:00
- Woensdag 28 februari 2024, 15:00-17:00 (let op, deze datum is gewijzigd)
Locatie: nader te bepalen
Trainer: Inge Planteyd